Het docententeam
Music on the block bestaat uit een aldoor groeiend team van jonge, maar breed opgeleide muzikanten, ieder met hun eigen kernkwaliteiten, met één gemeenschappelijk doel: muziek onderwijzen op een moderne en flexibele manier. Klik op de docent, waar je meer over wilt weten.
Gepassioneerd, speelplezier & muzikaal karakter
Vanaf mijn dertiende kreeg ik gitaarles en sinds die eerste les heeft gitaarspelen en muziek maken zich bij mij ontwikkeld tot een passie, die ik nu als docent aan mijn leerlingen wil overbrengen. Het begon bij mij met gitaarpartijen naspelen in liedjes die ik zelf luisterde en dat motiveerde mij enorm. Het moment dat je zelf iets kan spelen wat je kent van een cd of youtube video heeft iets magisch. Elke keer als ik iets kon ging ik dat proberen te perfectioneren tot in de details.
Ik kwam snel in een bandje terecht en daar vond ik mijn creativiteit en persoonlijkheid in muziek. Wij gingen zelf nummers schrijven en ik bedacht daar gave gitaarriffs en partijen voor.
Sinds ik op het conservatorium ben begonnen heeft muziek mijn leven overgenomen en ben ik met niets anders bezig en doe ik niets liever. Ik speel in verschillende bands en ik ben ook graag te vinden op het podium.
In mijn lessen ben ik graag bezig met wat jij gaaf lijkt om te spelen en wat we daar allemaal uit kunnen halen. Ik motiveer je ook graag om nieuwe muziek te ontdekken en je te verdiepen in de wereld van gitaar. Tijdens de les staat spelplezier en gevoel voor muziek centraal. Daarmee ontwikkelen we je gitaarspel en je muzikale karakter. Tijdens onze lessen kunnen we ook zelf liedjes gaan schrijven of een gitaarsolo bedenken.

Rasmus
Docent gitaar
Gepassioneerd docent
speelplezier & muzikaal karakter
Liselot
Mijn naam is Liselot van Oosterom. Ik ben een zangeres en songwriter met ruim 15 jaar podiumervaring. Daarnaast geef ik sinds 5 jaar zangles in het centrum van Haarlem.
Ik ben opgegroeid in een muzikaal gezin in Haarlem. Op mijn vijfde begon ik met vioolspelen, daarna stapte ik over op piano en het zingen van popliedjes. Na de middelbare school werd ik toegelaten tot het Rotterdams Conservatorium, waar ik eerst anderhalf jaar Jazz-zang heb gestudeerd, en later ben overgestapt naar de Popafdeling waar ik ben afgestudeerd in zang en songwriting.
Sinds 2016 treed ik op en breng ik muziek uit onder mijn artiestennaam: Lilith Merlot. Samen met mijn band speelden we twee jaar op de main stage van Haarlem Jazz & More, maar ook op andere plekken zoals het bekende North Sea Jazz Festival, Big Rivers Festival en diverse clubs in Rotterdam.
In mijn lessen staan authenticiteit, creativiteit en een gezellige ontspannen sfeer centraal. Of je nu een beginnend of ervaren zanger(es) bent, ik help je graag met het ontdekken en verrijken van jouw eigen sound. Je neemt zelf een song, waar je graag aan wilt werken, mee naar de les. Aan de hand daarvan leg ik je spelenderwijs zangtechnieken uit, gebaseerd op Complete Vocal Technique, om alles uit je stem te halen. Tijdens de les kan ik begeleiden op piano.
Als jij niet alleen covers wilt zingen, maar ook de behoefte voelt om zelf te schrijven, help ik je daar graag bij! Ik kan je tips en tricks geven om een mooie opbouw te maken in de melodie, harmonie en tekst van jouw song, in elke muziekstijl. Als je wilt leren om jezelf hierbij te begeleiden op piano, kan dat ook.

Liselot
Docent zang & songwriting
“In mijn lessen staan authenticiteit, creativiteit en een gezellige, ontspannen sfeer centraal”
Hilde
Mijn naam is Hilde Luytjes. Ik ben 22 jaar en studeer in het laatste jaar basgitaar op het conservatorium van Haarlem. Als bassiste speel ik bij verschillende songwriters in de band en daarnaast doe ik ook sessie- en coverwerk. Ik vind dat bassist zijn niet stopt bij de basgitaar; muziek is een veel groter plaatje. In de projecten waar ik deel van uitmaak houd ik me ook bezig met arrangeren en produceren. Ik vind muziek vooral heel erg leuk. Ik hoop dat ik die passie met je kan delen!
Voor mij gaat muziek om het gevoel dat het je geeft. Daarom vind ik het belangrijkste bij het leren musiceren om te ontdekken hoe je bij dat gevoel terecht kunt komen. In de door mij gegeven lessen zullen we spelen wat jij graag wil leren. Het is mijn doel om daarbij een zo breed mogelijke basis mee te geven. Daarom leer ik je naast het spelen ook graag iets over muziektheorie en techniek. Vooral zullen we op zoek gaan naar wie jij bent als muzikant, wat jij mooi vindt en waarom. Zo goed mogelijk leren spelen? dan gaan we daarmee aan de slag! Wil je aan je eigen muziek werken? Dan kunnen we kijken of we dat uit kunnen werken door het bijvoorbeeld op te nemen. Ik kan je ook helpen met arrangeren en componeren of begeleiden als bassist in een band.

Hilde
Docent basgitaar
Muziek is vooral heel erg leuk!
Sven
Mijn naam is Sven Bosch. Ik ben 24 jaar en woon in Haarlem. Sinds september studeer ik aan de opleiding ‘creative artist’ van conservatorium Haarlem. Onder de naam Seaphen breng ik mijn eigen muziek uit, maar schrijf en produceer ik ook voor andere artiesten.
Ik ben naast student werkzaam als freelance muzikant en docent. Zo speel ik bij Lara leaves, (een akoestische coverband), Noah Jaora (een Neo-Soul artiest), en ben ik verantwoordelijk voor de toetsenpartijen voor een liedje met meer dan 2 miljoen streams op Spotify.
Toen ik 11 was mocht ik op gitaarles. De lessen waren voor mij het hoogtepunt van de week. Wat mij daar hield was het feit dat ik zelf mocht kiezen wat ik leerde spelen. Dat motiveerde mij enorm. Mijn docent leerde me de akkoorden en zo leerde ik om mezelf te begeleiden. Elk liedje dat ik op de radio hoorde kon ik op die manier leren. Op dat moment was dat precies wat ik nodig had als kind. Een moderne docent die mij popliedjes wilde leren spelen. Die docent wil ik nu zelf zijn.
Sinds mijn 14e speel ik piano. Ik begon te spelen op de piano die bij ons in de woonkamer stond. Ik zocht alle liedjes die ik speelde zelf uit.
In 2017 rondde ik de opleiding Artiest Muziek (richting pop-toetsen) af op het Rijn IJssel College in Arnhem. Tijdens deze studie heb ik vooral pop gespeeld, maar ook veel funk, jazz, blues, hiphop & soul.
Tijdens mijn lessen zal het leren spelen op gehoor en gevoel centraal staan. Mijn lessen zijn erg praktisch en gericht op de creatieve kant van muziek maken zonder dat het zweverig wordt. Naast het leren naspelen van een liedje, gaan we ook leren om bewust na te denken over muziek. Dat stukje muziekanalyse draagt bij aan muzikale bewustwording, iets waar je je hele leven plezier van zult hebben!

Sven
Docent piano & gitaar
Creatief, praktijkgericht & enthousiast docent
Jente
Ik ben Jente en ik ben zangeres en songwriter. In 2020 studeerde ik af aan Conservatorium Haarlem en sindsdien treed ik op met mijn jazzduo Lemon & Lime, ben ik mijn eigen project Jente Charlotte aan het opzetten.
“Als het aan Jente lag, was Nederland een Scandinavisch land. Ze leeft volgens Pippi Langkous’ regels en zou niet misstaan in welk Ikea-interieur dan ook. Jente komt uit een dorpje aan de Noord-Hollandse kust waar ze haar inspiratie haalt uit de duinen en de zee. Haar stijl beschrijft ze als “organic pop” en is een mix filmische muziek en een modern stemgeluid geïnspireerd op de Scandinavische popartiesten als Skott, Sigrid en Aurora.”
Ik zou mezelf omschrijven als een rustige, enthousiaste docent die stemgezondheid erg belangrijk vindt. Ik wil niet dat pijn bij het zingen de pret bederft. Ik begin mijn les vaak met een kort praatje en een warming up, waarna we aan een lied naar keuze gaan werken. Ook help ik graag met songwriting als je daar interesse in hebt. Graag help ik jou een eigen geluid te ontwikkelen en je passies te volgen.

Jente Charlotte
Docent zang & songwriting
Enthousiast, authentiek & geduldig
Enthousiast, breed opgeleid & soundspecialist
Jim Wassenaar is 26 jaar, woont in IJmuiden en speelt al van jongs af aan toetsen. Vanaf zijn 8e is hij begonnen met piano/keyboard lessen op de muziekschool in Heemskerk. Hier heeft zo’n 10 jaar les gehad van Peter Stam. Hij is afgestuurd aan het conservatorium van Haarlem in 2019.
In de afgelopen jaren heeft hij gespeeld in verschillende coverbands, waarvan de meest recente “Heartbeat en Turn up the 90’s”zijn.
Jim is een breed opgeleide toetsenist en beheerst de instrumenten; Piano, keyboard, hammond orgel en synthesizer. Ook is hij erg bekwaam in de techniek van Piano en keyboard en de theorie van muziek.Hij maakt veel gebruik van de digitalisering als toetsenist en is daardoor erg bekwaam op het gebied van muzieksoftware, (Mainstage, Kontakt, Komplete, Massive), muzieknotatie software, (sybelius) opnemen(logic), virtuele keyboards en digitale sounds.
In de afgelopen jaren heeft hij gespeeld in verschillende coverbands, waarvan de meest recente “Heartbeat en Turn up the 90’s”zijn. Daarnaast valt hij in bij andere coverbands als sessiemuzikant. Als akoestische setting speelt hij vaak met de zangeres Leonie Bos (bekend van de Voice of holland).
Sinds 2019 begeleid hij 2 koren in Ursem waarmee hij zijn harmonische vaardigheden goed op peil kan houden.
Jim is erg gemotiveerd om de leerlingen zijn kennis en visie van muziek over te brengen. Daarnaast staat plezier in het lesgeven en piano spelen voorop bij hem.
Hij leert de leerlingen vooral populaire liedjes en klassieke piano popstukken aan. Ook is hij van alle digitale ontwikkelingen op de hoogte in de muziek en leert de leerlingen hier kennis mee maken in de lessen.

Jim
Docent piano & keyboard
Gemotiveerd & enthousiast docent
Breed opgeleide soundspecialist
Gijs van Duijn
Muziek is wat mij wakker maakt in de ochtend en waar ik mee naar bed ga. Alles wat hiermee te maken heeft geeft mij energie en maakt mij gelukkig. Ooit ben ik begonnen met drummen omdat ik een afkeer had tegen (Gitaar) les nemen van mijn vader, maar na een tijd alles zelf ontdekt te hebben besloot ik rond mijn 10e levensjaar naar de gitaar te grijpen en hierna heb ik deze nooit meer losgelaten. Ik heb al veel moois mogen doen en op veel mooie plekken mogen spelen. Met gitaardocenten als: Leif de Leeuw, Arie Storm, Tim Langedijk en Jelle Roozenburg heb ik veel technieken en genres mogen aanraken en onderzoeken. Ik hoop mijn passie voor muziek samen met de leerling te ontdekken en te verbreden.
Als docent zijnde vind ik de klassieke aanpak van noten lezen in de beginfase van de gitaar niet aan de orde, muzikaliteit is waar de groei ligt. Ik zou de leerlingen graag begeleiden met het spelen van hun favoriete liedjes (Binnen bepaalde grenzen) om ze zo enthousiast te krijgen voor het instrument, vervolgens kunnen wij samen binnen dit lied nieuwe technieken toepassen om zo te ontwikkelen en steeds een nieuwe stap te maken. Als voormalig muziekdocent zijnde weet ik dat geduld belangrijk is en hier zal ik ook uiterst rekening mee houden.

Gijs
Docent gitaar
‘Enthousiasmerend, Flexibel & Geduldig’
Pablo
Mijn naam is Pablo van der Hulst, ik ben 19 jaar en ben geboren en getogen in Haarlem. Toen ik op mijn 8e drumlessen nam wist ik het zeker: ik wil voor de rest van mijn leven muziek maken. Muziek was vanaf ik me kan herinneren al een bron van plezier voor mij, en op mijn 8e kon ik dat eindelijk in praktijk brengen. Mijn eerste optredens in muziekcafé Stiels in Haarlem via mijn drumschool deed ik al met veel plezier. Rond deze tijd interesseerde de piano in onze woonkamer mij steeds meer en begon ik zelf liedjes op gehoor uit te zoeken. Toen ik 15 was kreeg ik pianolessen van Joshua van Veen bij Music on the Block. Daar werd de technische kant van piano een stuk duidelijker voor mij, werd de creatieve kant in mij nog meer aangewakkerd, en begon ik met eigen liedjes te schrijven. Op mijn 17e leerde ik mijzelf elektrische gitaar en basgitaar aan, en nam ik een heel album op in mijn eentje voor een schoolopdracht. Toen ik vorig jaar mijn diploma haalde bij het Rudolf Steiner College, heb ik direct auditie gedaan voor het Conservatorium Haarlem, met behulp van Joshua, en werd toegelaten voor de richting ‘Creative Artist’. Met een jaar achter de rug zijn mijn songwriting en productie-vaardigheden vooruitgegaan, en heb ik veel samen mogen werken met andere muzikanten en opgetreden.
Tijdens de lessen zullen we vooral bezig zijn met liedjes op gehoor leren uitzoeken, naspelen, maar ook bewust worden van de techniek en theorie op een leuke manier. Misschien wil je zelf wel leren hoe je een liedje schrijft, of heb je een idee waarop je vastloopt. Ook hier is altijd ruimte voor in de lessen.

Pablo
Docent piano & (bas-)gitaar
Creatieve duizendpoot, muzikaal karakter en doelgericht leren.
Bescheiden en geduldig
Ik ben David Quakkelaar, 21 jaar, opgegroeid in Veenendaal en nu wonend en musicerend in Haarlem.
Toen op 9-jarige leeftijd mijn vader een mooie upright piano kocht spendeerde ik direct uren aan om mijzelf door de boekjes heen te werken. Vervolgens heb ik 7 jaar op pianoles gezeten bij Joni van Rossum om daarna een conservatorium opleiding te starten op hogeschool inholland. Ik kwam daar aan met 8 jaar ervaring in pianomuziek uit films/musicals en daarnaast voornamelijk klassiek. Maar bij deze school (pop richting) had ik voornamelijk veel minder daarmee te maken maar juist meer met stijlen als pop, jazz en elektronisch. Dit betekende ook dat mijn interesses verder ging dan slechts de piano. Ik kocht mijn eerste synthesizer een paar maanden nadat ik op die school zat, maar daar bleef het niet bij. Ook rhodes/orgel en zelfs accordeon zijn mij niet ontgaan. Daarnaast zijn mijn interesses ook uitgebreid naar het produceren van muziek en het mixen daarvan.
Naast het zelf blijven bespelen van die instrumenten wordt op deze opleiding ook veel gedaan aan samenspel. Zo ben ik in een aantal bands beland waaronder:
CHARLOT, een elektronische popband waar ik voornamelijk synthesizer bespeel; Leah Rye, ook een popartiest met veel elektronische invloeden waar ik onder meer synthesizer en rhodes speel; Joan Franka, een 60’s stijl band (denk surfgitaren en scheurende orgels). Naast deze bands heb ik nog één Rush tribute band en een theatertour genaamd Symphonic Rock Night waar we symfonische rock klassiekers spelen uit de jaren 70.
Enkele inspiraties/helden van mij omvat maar zeker niet beperkt tot: Chopin, Rachmaninoff, Debussy, Muse, Tame Impala, Gorillaz, Radiohead, Aphex Twin, Frank Zappa.

David
Docent piano
Bescheiden en geduldig
Gedegen en traditionele basis
Carel Posthumus
Ik ben Carel, ik ben negentien jaar en studeer ik Jazz piano aan het Conservatorium van Amsterdam.
Toen ik op mijn zevende begon met pianospelen, had ik nog geen flauw idee van wat en waar het mij ging brengen. Na een vijfjarige basis van klassiek pianoles ging ik bij Joshua Aaron op les, waarin lichte muziek centraal stond en zo ging er een wereld voor me open. Het koppelen van theorie en gehoor aan lekker spelen wekte bij mij een (tot nu toe) eindeloze fascinatie. Joshua stelde me na 4 jaar les voor aan het Junior Jazz College van het conservatorium van Amsterdam en daar is mijn fascinatie voor jazz begonnen. Tijdens de middelbare school elke zaterdag naar Amsterdam voor Jazzlessen heeft mij overtuigd dat ik de rest van mijn leven muziek wil maken.
In mijn lessen staan ontwikkeling, passie en discipline op één lijn met het belangrijkste: Plezier!
Groetjazz,
Carel

Carel
Docent piano
Creatief, authentiek & toegewijd
Killian Maimon
Mijn naam is Killian en ik ben een 27 jarige (bas)gitarist uit Haarlem. De muziek waar ik het meeste van houd is meestal óf heel luid, óf heel snel, maar het liefst allebei. Als docent ben ik op zoek naar een manier om muziek als levelslange passie in iemand te ontwaken, waardoor ik het liefste werk aan muziek die een leerling zelf ook graag opzet. Verder draag ik creativiteit hoog in het vaandel, wat inhoudt dat je bij mij vaak eerst zelf iets moet proberen op te lossen voordat ik een nieuwe oplossing aandraag. Iemand zei ooit over mij dat als ik een staart zou hebben, die altijd zou blijven kwispelen. Dat zegt in ieder geval iets over mijn algemene energieniveau!
Zelf ben ik begonnen met basgitaar spelen op mijn 12e, en heb ik eigenlijk altijd aan bandcoaching gedaan. Vanaf mijn 20e bij een privé docent gaan lessen en inmiddels afgestudeerd van het conservatorium van Haarlem. Momenteel speel ik in de alternatieve rockband Icarus, waarvoor ik de muziek en teksten zelf schrijf.
“Met een kolkende geluidsmassa dompelt Icarus je onder in een bermuda driehoek van duister troebele teksten, sturende beats en verzwelgende gitaren. Dit Haarlemse geluidskanon geeft zowel een kopstoot als een aai over de bol en zal niet stoppen totdat ze alles gegeven hebben.”

Killian
Docent (bas)gitaar
“Enthousiast, ruimdenkend & motiverend”
Anna Marx
Anna Marx (producent/zangeres) creëert emotionele en melancholische muziek met een euforisch, atmosferisch en donker gevoel. Met deze elementen roept ze een gevoel op alsof je “op de dansvloer huilt” wanneer je naar haar muziek luistert. Met meeslepend dromerige vocalen, diepe beats met zware bas, en een minimalistische/organische benadering van muziekproductie schept ze een donkere en mysterieuze sfeer waarin de luisteraar volledig kan verdwalen.
De muzikale reis van Anna Marx begon toen ze voor het eerst de piano ontdekte en haar eerste (neo)klassieke composities maakte. Het duurde niet lang voordat ze op zoek ging naar een meer ‘elektronisch’ geluid en begon met muziekproductie. Een paar jaar later werd ze toegelaten tot het conservatorium van Haarlem, waar ze elektronische muziekproductie studeerde. Haar muziek resulteert in een mix van emoties, een gevoel van melancholie en euforie tegelijkertijd. De producties hebben een organisch en minimalistisch karakter, met opnames van haar eigen vocalen en een verzameling van veldopnames, wat resulteert in een atmosferisch en uniek geluid dat is vastgelegd door haar eigen ervaringen en gevoelens.
“Als docent vind ik het belangrijk om mijn leerlingen net zo enthousiast te kunnen maken over muziekproductie als dat ik dat zelf ben. Tijdens de lessen probeer ik dan ook echt in te spelen op wat de leerling het liefst wil leren en bezig te zijn met de muziekstijl waarmee hij de meeste affiniteit heeft. In mijn lessen probeer ik een combinatie te doen van creatief bezig zijn, maar ook bezig te zijn met een stukje muziektheorie en het technische gedeelte van muziekproductie.
Bij het technische gedeelte van muziekproductie deel ik alles op in kleine stukjes en probeer ik het zo simpel mogelijk te maken om te begrijpen, omdat dit vaak best als overweldigend gezien kan worden. Zo geef ik bijvoorbeeld een simpele uitleg van mixen en masteren en hoe de basis audio- effecten, zoals compressors en equalizers gebruikt worden.
Bij het stukje muziektheorie ga ik samen met de leerling kijken wat hij allemaal al weet over akkoorden, toonladders en ritme en probeer ik hem hierover meer te leren door dit in praktijk toe te passen in zijn eigen producties.
Verder zou ik mijn muziekproductielessen ook kunnen combineren met piano, zang of songwriting, mocht de leerling hierin interesse hebben. Ook probeer ik echt te achterhalen waar de interesse van de leerling ligt en hierop in te spelen, zodat op deze manier mijn lessen zo waardevol mogelijk kunnen zijn voor de leerling. ”
